جستجو کردن

انواع بابونه

 انواع بابونه

چندین گونه شناخته شده از بابونه مانند بابونه رومی ، بابونه آلمانی ، بابونه مراکش ، بابونه زرد ، بابونه وحشی و غیره وجود دارد. اما دو گونه اصلی بابونه که به صورت دم‌کرده استفاده می‌شوند و برایشان خواص دارویی در نظر گرفته می‌شود عبارتند از بابونه آلمانی و بابونه رومی.

۱. بابونه آلمانی

بابونه آلمانی برای مصریان و رومیان باستان یک گیاه شناخته شده بود و آن را به الهه خورشید تقدیم می‌کردند، چون بابونه آلمانی را داروی همه دردها می‌دانستند و از آن به عنوان آرام بخش و تسکین‌دهنده استفاده می‌کردند. بابونه آلمانی از قرن پانزدهم در اروپا به عنوان یک گیاه دارویی استفاده شد.

کشت انبوه بابونه آلمانی از قرن شانزدهم در کشور آلمان آغاز گردید وکشورهای پرتغال و فرانسه نیز از این گیاه جهت درمان بیماری‌ها استفاده کردند. حتی در قرون وسطی از این گیاه جهت خوشبو کردن هوا استفاده می‌شد و کف اتاق‌ها را با این گیاه می‌پوشاندند.

کشورهای عمده تولیدکننده این گیاه عبارتند از: مجارستان، روسیه، آرژانتین، آلمان، چک، اسلواک، فنلاند، مصر و اخیراً هندوستان.

۲. بابونه رومی

بابونه رومی (Chamaemelum nobile) یک گیاه چند ساله بومی اروپای غربی و ایرلند شمالی است. چای ساخته شده از بابونه رومی به طور سنتی در درمان اختلالات دستگاه گوارش مانند تهوع ، گاز ، استفراغ و سوزش قلب مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین به دلیل خاصیت ضد التهابی شناخته شده است و از آن برای کاهش التهاب بر روی پوست استفاده می‌شود.

در کتب سنتی ایران به این بابونه، بابونه شیرازی هم گفته شده است. طبع بابونه رومی گرم و خشک است. از خواص بابونه رومی می توان به لطیف کننده و مقوی دِماغ و اعصاب و افزایش نیروی جنسی اشاره کرد و برای رفع تب و لرز از ایام قدیم مورد توجه بوده است، برای تنظیم قاعدگی مناسب بوده و ترشح شیر را افزایش می‌دهد و برای رفع سردرد و کاهش ورم‌ها و خرد کردن سنگ مثانه مفید است و در موارد گرفتگی مجاری ادراری و کم بودن ترشحات عادت ماهیانه می‌تواند کاملا مفید است.

 

 

خواص بابونه

  1. مقوی مغز
  2. افزایش ترشح شیر در مادران شیر‌ده
  3. درمان کننده سردرد و میگرن
  4. دفع سنگ مثانه
  5. تاثیر چای بابونه برای تسکین دردهای عضلانی
  6. برطرف کننده اختلالات یائسگی
  7. ضد آلرژی
  8. درمان کننده کم خونی
  9. رفع کرم معده و روده
  10. رفع زردی
  11. تب‌ بر و تسکین دهنده درد
  12. تقویت کننده معده
  13. تسکین درد در هنگام دندان درآوردن بچه‌ها
  14. اگر کسی قطره قطره ادرار می‌ کند به او چای بابونه دهید تا درمان شود.
  15. برای درمان چشم درد ، بابونه را در سرکه ریخته و بخور دهید.
  16. جویدن بابونه برای التیام زخمهای درمان مفید است.
  17. محرک نیروی جنسی (خوردن 5 گرم ریشه بابونه با سرکه رقیق محرک نیروی جنسی است.)
  18. برای رفع بی‌خوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت ، کافی است ده دقیقه قبل از اینکه به رختخواب بروید یک فنجان چای بابونه بنوشید.
  19. برای تسکین درد ، چند قطره اسانس بابونه را با یک قاشق روغن بادام مخلوط کرده و روی محلهای دردناک بمالید درد را تخفیف می‌دهد.
  20. برای رفع گوش درد و سنگینی گوش ، یک قطره روغن بابونه را در گوش بچکانید.
  21. روغن بابونه را برای از بین بردن کمردرد ، درد مفاصل و نقرس روی محل درد بمالید.

نحوه مصرف بابونه برای زخم معده

یکی از مهمترین خواص بابونه درمان زخم و ورم معده است و افراد مبتلا به این مشکلات می‌ توانند با استفاده از بابونه سلامتی خود را بازیابند.

یک لیوان چای غلیظ بابونه، حاوی چهار قاشق چایخوری بابونه در یک لیوان آب جوش، را صبح ناشتا بنوشید و سپس در رختخواب به پشت دراز بکشید و بعد از چهار دقیقه بخوابید و بعد از 15 دقیقه می‌توانید صبحانه خود را میل کنید؛ این عمل را به مدت دو هفته ادامه دهید تا زخم و ورم معده به کلی شفا یابد.

تاثیر بابونه بر بهبود عملکرد هضمی دستگاه گوارش 

مطالعات علمی نشان داده‌اند که بابونه می‌تواند باعث کاهش تهوع، کاهش التهاب و به دنبال آن مهار اسهال شود. بر اساس مقاله مجله Journal of Nurse Practitioners  ، یک لیوان چای بابونه قبل از هر وعده غذایی سبب افزایش ترشح شیره معده و هضم بهتر غذا و جلوگیری از نفخ شکمی می شود.

پیشگیری از سرطان با بابونه

محتوای آنتی اکسیدانی بابونه بویژه آپژنین (apigenin) می‌تواند در برابر برخی از سرطان‌ها از جمله سرطان سینه، سرطان پوست ، سرطان پروستات ، سرطان رحم ( اندومتر و سرویکس ) و سرطان های دستگاه گوارش نقش پیشگیری کننده داشته باشد و با سلول‌های سرطانی مبارزه کند. همچنین دانشمندان به این نکته دست یافته‌اند که چای بابونه می‌تواند در برابر سرطان غده تیروئید نیز نقش حفاظتی داشته باشد

تاثیر بابونه بر تنظیم قند خون

آنتی اکسیدان‌ های بابونه از تخریب و صدمه سلول های پانکراس که مسئول ترشح انسولین و کنترل قند خون هستند جلوگیری می‌کنند مطالعه بر روی دیابتی ها نشان داده که چای بابونه می‌تواند قند خون ناشتا و متوسط میزان قند خون دیابتی ها را در دراز مدت کاهش دهد (12). همچنین بابونه می‌تواند سرعت افزایش قند خون بعد از غذا را کاهش دهد

خواص دمنوش بابونه برای قاعدگی

از جمله خواص چای بابونه درمان گرفتگی‌ های قاعدگی است. این گیاه می‌ تواند التهاب، گرفتگی، اضطراب، تعرق، بدخوابی، نوسانات خلقی و سایر علایم شایع در عادت ماهیانه را تسکین ببخشد. دمنوش بابونه بطور موثری می‌تواند این علائم را کاهش دهد، ذهن و جسم را آرام کند و با کاهش التهاب، مشکلات و ناراحتی های جسمی این دوره را برطرف کند.

یک فنجان چای بابونه با داشتن مقدار گلیسین و فلاونوئید (زردینه) لازم، اسپاسم عضلانی را کاهش می‌دهد و در عین حال فعالیت ضد باکتری سالم را برای درمان قاعدگی برمی‌ انگیزاند. این چای همچنین جریان خون را در مناطق لگن و رحم افزایش می‌دهد و در نتیجه به درمان پریودهای نامنظم و افزایش سلامت جنسی در زنان کمک می‌کند.

خواص گل بابونه برای کودکان

چای بابونه معمولا به منظور آرام کردن نوزادان قلنج کرده که به صورت افراطی برای مدت طولانی گریه می‌کنند یا کودکان پیش دبستانی که با وجود خستگی زیاد بی قراری می‌ کنند و نمی‌دانید چرا به خواب نمی‌ روند داده می‌ شود. در این مواقع بابونه به مقدار بسیار کم می‌تواند نقش یک آرام بخش طبیعی و بی خطر را برایشان ایفا کند.

خواص بابونه برای سرماخوردگی

بابونه با سرما خوردگی و آنفلوآنزا مبارزه می‌کند و عفونت های سینوسی را از بین می‌برد. مطالعات نشان داده اند که بوییدن بخار عصاره بابونه به درمان سرماخوردگی و تسکین عفونت های سینوسی و گلودرد کمک می‌کند.

روزانه دو تا سه مرتبه با دهانشویه های بابونه غرغره کنید تا گلودردتان از بین برود. می توانید از جوشانده بابونه نیز برای غرغره کردن استفاده کنید.

تاثیر بابونه بر فشار خون

فلاوون های موجود در بابونه اثر مفید بر روی فشار خون و همچنین سطوح کلسترول خون هم با مصرف بابونه کاهش می یابد ، که این دو سبب کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی می شوند

·         نسخه‌ گیاهی اشتها آور بابونه

  • این نسخه برای بی اشتهایی های با منشأ عصبی مناسب است و برای کودکان.
  • مواد لازم:
  • بابونه
  • به لیمو
  • زنجفیل

خواص بابونه برای پوست

بابونه تاثیر فوق‌ العاده خوبی در مراقبت و حفظ زیبایی و جوانی پوست دارد. یکی از روش‌ های سالم برای پاکسازی پوست، استفاده از بخور بابونه برای پوست است. استفاده از این بخور به صورت ساده یا همراه با عصاره‌های گیاهی است که طی آن منافذ پوست باز و به صورت سطحی و عمقی پاک شده و باعث خون‌رسانی بهتر به پوست می‌شود. طی این فرآیند آلودگی‌ها، چربی‌ها و سلول‌های شاخی از سطح پوست تمیز می‌شود و پوست مرطوب شده که این رطوبت خود مانع ایجاد چین و چروک‌ها می‌ شود.

بخور بابونه علاوه بر تسکین التهاب و از بین بردن میکروب‌ها سبب تحریک گردش خون صورت شما شده و پوستتان را جوان و شاداب می‌کند. بد نیست پس از پایان بخور، پوستتان را با آب سرد شست‌وشو دهید و یا از ماسک خیار استفاده کنید تا منافذ پوستتان بسته شود.

علاوه بر روش بخور از روش کمپرس بابونه برای پوست به ویژه برای پوست‌های خشک و حساس می‌توان استفاده کرد. برای کمپرس همانند بخور آب را بجوشانید و پودر گیاه بابونه را به آن اضافه کنید. بعد از پنج دقیقه محلول مذکور را صاف کرده و حوله تمیزی را به این محلول آغشته کنید و این حوله را پنج تا ده دقیقه روی پوست صورت خود قرار دهید.

ماسک گل بابونه برای شادابی پوست

دو قاشق چایخوری گل بابونه خشک را دم کرده و بگذارید خنک شود سپس آن را صاف کرده و مایع را در بطری بریزید، ۱۲۰ میلی‌لیتر گلاب و ۲ قطره اسانس روغن صندل به آن اضافه کرده و در یخچال نگهداری کنید و حداکثر در طول یک هفته استفاده کنید. کافی است به صورت مداوم از این ماسک استفاده کنید تا خودتان به واضح تغییراتی که در پوستتان به وجود می‌آید را شاهد باشید.

تاثیر چای بابونه بر کاهش پوف زیر چشم

قرار دادن کیسه های چای بابونه خنک زیر چشم به کاهش پوف چشم کمک می کند. همچنین خستگی چشم را تسکین می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *